ورق فولادی – تشخیص کیفیت
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

ارزیابی کیفیت ورق فولادی

ورق‌های فولادی به عنوان یکی از محصولات کلیدی کارخانه‌های فولاد، در تنوع و ابعاد گوناگون تولید و عرضه می‌شوند. کنترل کیفیت این ورق‌ها به واسطه عوامل متعددی که هر کدام نقشی حیاتی ایفا می‌کنند، امری ضروری است. در این مقاله به منظور آشنایی شما، به بررسی انواع روش‌های کنترل کیفیت ورق‌های فولادی از نظر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی می‌پردازیم.

دلایل اهمیت کنترل کیفیت ورق فولادی

انتخاب ورق فولادی مناسب برای هر کاربرد، به خواصی مانند استحکام، مقاومت به ضربه، شکل‌پذیری، مقاومت به خوردگی، استحکام خستگی و مقاومت به خزش بستگی دارد. برای مثال، ورق‌های مورد استفاده در بدنه خودرو باید از استحکام و شکل‌پذیری بالا و همچنین مقاومت به ضربه برخوردار باشند. در حالی که ورق‌های مخازن ذخیره علاوه بر استحکام بالا، باید مقاومت به خوردگی مطلوبی نیز داشته باشند.

بنابراین، معیارهای انتخاب ورق فولادی، با توجه به کاربرد مورد نظر و خواصی که هر نوع ورق ارائه می‌دهد، متفاوت خواهد بود.

هنگام انتخاب و مشاهده قیمت ورق فولادی، باید به این معیارها توجه داشته باشید تا بتوانید با در نظر گرفتن صحت سنجی خواص، انتخابی مناسب و مقرون به صرفه داشته باشید.

چگونگی تشخیص کیفیت ورق فلزی

ورق‌های فولادی با گذر از آزمون‌های مکانیکی و شیمیایی و همچنین بررسی‌های مخرب و غیرمخرب، کیفیت و کاربردشان مشخص می‌شود. پس از تایید نتایج این تست‌ها، گواهینامه‌ای شامل جزئیات تست‌ها و نتایج آن‌ها به ورق‌ها تعلق می‌گیرد که نشان‌دهنده استاندارد بودن و مطابقت ورق با کاربرد موردنظر است.

انواع فرآیندهای کنترل کیفیت ورق فولادی

کنترل کیفیت یک محصول در سه مرحله شامل کنترل کیفیت پیش از فرآیند تولید، در حین تولید و پس از تولید انجام می‌گیرد. اما آنچه در اینجا مورد بحث است، کنترل کیفیت ورق‌های فولادی پس از تولید است. صحت سنجی کیفیت ورق‌های فولادی از طریق یک سری آزمایش‌های خاص صورت خواهد گرفت که به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول بررسی‌های مخرب به شمار می‌روند که با اعمال تغییر شکل دائمی در قطعه تا مرحله رسیدن به شکست، کیفیت آن را ارزیابی کرده و دسته دوم، بررسی‌های غیر مخرب هستند که هیچ آسیب مکانیکی به قطعه تولیدی وارد نخواهند کرد.

بازرسی چشمی: بررسی عیوب با چشم غیرمسلح

بازرسی چشمی روشی ساده و کم هزینه‌است که توسط افراد ماهر و مجرب برای بررسی عیوب ظاهری مواد انجام می‌شود. این افراد با چشم غیرمسلح به دنبال ترک، پیچش، تاب، چاک و سایر نواقص در سطح مواد می‌گردند. هرکدام از این عیوب می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی در کیفیت یا استحکام ماده باشد.

بررسی‌های زیرساختاری و میکروسکوپی

بررسی‌های زیرساختاری و میکروسکوپی با استفاده از روش‌هایی مانند پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ‌های نوری و SEM، نوعی آزمایش متالورژیکی هستند که ساختارهای بلورین و فازهای مواد را آشکار می‌کنند. در مورد ورق‌های فولادی، این بررسی‌ها می‌توانند میزان دانه‌بندی را نیز تعیین کنند. دانه‌بندی ریزتر به معنای ساختار مستحکم‌تر و سخت‌تر است. برای مشاهده این جزئیات، استفاده از بزرگنمایی‌های بالا ضروری است. برگه آنالیز شیمیایی ورق فولادی که عناصر تشکیل‌دهنده آن را نشان می‌دهد، از طریق این روش‌ها به دست می‌آید.

تست سختی و سختی پذیری ورق فولادی

آزمایش سختی‌پذیری، یکی از روش‌های کنترل کیفیت ورق‌های فولادی است که میزان سختی و عمق آن را پس از فرآیند خنک‌سازی و کوئنچ بررسی می‌کند. در این آزمایش استاندارد، ورقی با ابعاد ۳ در ۱۰ سانتی‌متر به طور یکنواخت گرم می‌شود تا به دمای آسترزدایی برسد. سپس ورق از کوره خارج شده و دو قطعه به صورت موازی روی آن قرار می‌گیرند. در فولادهای کربنی، سختی بیشتر در سطح ورق و به نسبت هسته آن است، در حالی که فولادهای آلیاژی به دلیل دارا بودن عمق بیشتر سختی، ویژگی منحصر به فردی دارند.

ورق فولادی چیست؟ و چه انواعی دارد؟ – آهنین افلاک

تست کشش: گامی مهم در کنترل کیفیت ورق‌های فولادی

تست فشرده سازی آزمایشی است که برای سنجش مقاومت مواد در برابر تغییر شکل و تنش‌های فشاری انجام می‌شود. در این تست، نمونه‌های کوچکی از مواد، مانند نوار، بلوک و یا قطعات دیگر، بین دو صفحه قرار گرفته و تحت فشار فشرده می‌شوند. هدف از این آزمایش، تعیین میزان مقاومت ماده در برابر تغییر شکل، چکش‌خوردگی، فشار و سایر نیروهای صنعتی مانند نورد یا اکسیژن است. نتایج این تست به منظور ارزیابی کیفیت مواد و همچنین انتخاب مناسب‌ترین نوع آن‌ها برای کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.





:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: